گروه بین‌الملل: آمریکا و چین ظاهرا در صلح و آرامش به‌سرمی‌برند اما نبرد میان این دو کشور در فضای مجازی بالا گرفته و در حال تبدیل شدن به یک جنگ تمام‌عیار سایبری است.

فضای مجازی

درحالی‌که مقام‌های آمریکا اخیراً هشدارها درباره ضعف این کشور در مقابل حملات هکرها را افزایش داده‌اند، یک شرکت امنیتی این کشور در گزارشی روز گذشته یک واحد ارتش چین را متهم به‌دست داشتن در حملات گسترده سایبری کرد. شرکت ماندیانت در گزارش ۶۰صفحه‌ای خود، واحد نظامی ۶۱۳۹۸ متعلق به ارتش آزاد خلق چین که مرکز آن در شانگهای قرار دارد را مسئول حملات هکرها به حداقل ۱۴۱ سازمان ازجمله در آمریکا و سرقت صدها ترابایت اطلاعات کرده است.

هر چند در‌گیری‌های مجازی میان چین و آمریکا همواره در خفا وجود داشته است اما برای نخستین بار است که ارتش چین به‌صورت مستقیم به انجام حملات سایبری از سوی آمریکا متهم می‌شود. این شرکت در گزارش خود که بسیاری از رسانه‌ها آن را غیرمعمول خوانده‌‌اند اعلام کرده که رد هکرهای شرکت‌کننده در این حملات به مقر این واحد نظامی در چین رسیده است.

این شرکت در گزارش خود به جزئیات و تشریح چندین حمله سایبری پرداخته و دولت چین را متهم به حمایت سازمان یافته و طولانی از این اقدام‌ها کرده است.وزارت خارجه چین به‌دنبال انتشار این گزارش با رد این اتهام‌ها تأکید کرده که این کشور با هر نوع فعالیت برای هک سیستم‌های کامپیوتری مخالف است و این کشور خود قربانی حملات سایبری به‌حساب می‌آید. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری با اعلام اینکه انتقاد براساس اطلاعاتی ابتدایی، غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای است، گفت: حملات هکرها به‌صورت ناشناس و فراملیتی است. تعیین منابع آنها واقعا دشوار است. ما نمی‌دانیم که چگونه شواهد ارائه شده در این گزارش می‌تواند قابل دفاع باشد.

نگرانی آمریکا و هشدار درباره تهدیدها

باراک اوباما هفته گذشته برای مقابله با حملات سایبری علیه این کشور دستوری اجرایی صادر کرد و در سخنرانی سالانه خود در کنگره نسبت به تهدید روزافزون حملات سایبری هشدار داد. درحالی‌که مقام‌های آمریکا به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند که این کشور به جای دفاع، نقش حمله‌کننده را در فضای مجازی دارد،واشنگتن باز هم به‌شدت از وابسته بودن شدید خود به شبکه‌های کامپیوتری نگران است. در آخرین مورد دو هفته پیش بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که یکی از شبکه‌های اینترنتی داخلی‌اش برای مدت کوتاهی مورد حمله هکرها قرار گرفته و دچار اختلال شده است.

گفته می‌شود در این حمله، اطلاعات چهارهزار حساب بانکی مورد سرقت قرار گرفت.باراک اوباما به تازگی در سخنرانی سالانه خود در کنگره با هشدار درباره اینکه هکرها ممکن است به نهادهای مالی، تاسیسات انرژی و سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی آمریکا نفوذ کنند از کنگره خواست تا حکم او را برای افزایش فعالیت‌ها در این زمینه تأیید کند.

آمریکا؛ عامل حمله

جانت ناپولیتانو، وزیر امنیت داخلی آمریکا به تازگی با هشدار درباره احتمال وقوع حملات سایبری وسیع علیه تأسیسات زیربنایی این کشور درحد حملات یازده‌ سپتامبر هشدار داده بود. این در حالی است که آمریکا خود یکی از عوامل اصلی حملات سایبری در جهان به‌حساب می‌آید. وزارت دفاع آمریکا سال گذشته به کنگره این کشور اعلام کرد که در حملات سایبری این کشور به‌صورت رسمی از این به بعد نقش مهاجم را خواهد داشت. حمله سایبری به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران به وسیله ویروس استاکس‌نت نخستین نمونه از حملات آمریکا به سیستم‌های کامپیوتری یک کشور دیگر بود که تخریب فیزیکی ایجاد کرد؛ حمله‌ای که جنگ سایبری را به عرصه جدیدی برد که کارشناسان آن را با اقدامات روسای جمهوری پیشین آمریکا در دهه1940 ( استفاده از بمب اتم) یا در دهه 1950 (استفاده از موشک‌های قاره‌پیما) مقایسه می‌کنند.

کد خبر 202195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز